top of page

ענישה עובדת!

עודכן: 18 במרץ 2022


האם חצינו את הקוים?


עד כה, כל מי שביקר במרפאה שמע הסברים למה לא לטפל בבעלי חיים בדרך של ענישה – וזאת מסיבות שונות.

בפוסט הזה ניקח את זה צעד אחד הלאה. האמת תיאמר: יש בעיות התנהגות רבות שניתן לפתור באמצעות ענישה.


למה הכוונה?



על פי הגדרתה ההתנהגותית, ענישה היא גירוי בלתי נעים המופעל על הלומד מיד לאחר ביצוע התנהגות מסוימת, והמפחיתה את הסיכוי שאותה התנהגות תחזור על עצמה.

ותאמינו לנו, זה אכן עובד במקרים רבים. אנשים שמקבלים דוח על חניה במקום אסור, יחשבו פעמיים אם לחנות שם שוב. כלבים שמקבלים מכת חשמל מקולר נביחות, ישתדלו מאד להימנע מנביחה שמפעילה את הקולר החשמלי. כלבה שקיבלה "תיקון" (למי שלא מבין את המונח: תיקון הוא משיכה פתאומית ברצועה על מנת להעניש התנהגות כלשהי כגון משיכה ברצועה, בזמן הליכה בחוץ) ברצועה – כאשר הפעולה נלמדה בתיזמון מושלם - תאט את קצב ההליכה ותחזור ללכת ליד האדם שמוביל אותה.



אבל יש לזה מחיר.


דמיינו את עצמכם במצבים דומים של ענישה, שבהם הייתם בעבר. התגובה הרגשית לענישה היא פחד (אם זה לא מפחיד/ מכאיב – הרי זה לא יהיה אפקטיבי), וכאשר הענישה היא אפקטיבית – פחד מענישה חוזרת הוא הרגש המוביל את ההימנעות מהפעולה ה"אסורה".

במצב הזה, הלומד מונע מתוך פחד, והתחושה הבאה הנלווית להימנעות מהפעולה ה"אסורה" היא הקלה.


לא הנאה, לא תחושת הצלחה, לא שמחה, אלא - פחד, והקלה.



בנוסף, פעולות ענישה לעיתים קרובות אינן מיושמות בתזמון מתאים או בעוצמה המתאימה ללמידה הרצויה. במקרים אלה, התוצאה איננה ענישה, אלא אלימות גרידא כלפי הלומד שאינו מצליח להבין מה רוצים ממנו.

לא בדיוק הדרך הרצויה לעבור את החיים האלה. בעל חיים (ואדם) שמורגלים בהתנהלות לצורך הימנעות מענישה, לומדים להתנהל בזהירות, נזהרים שלא "לצאת מהקווים". מתכון די בטוח לכיבוי שמחת חיים וחדוות למידה ומשחק. די בטוח שרובכם לא רוצים שבעלי החיים שלכם יתנהלו בחיים מתוך התחושות הללו.

כשבעל חיים חווה אלימות, הוא עלול להגיב בכמה דרכים אפשריות. זוכרים את שלישיית ה F ים?


Fight Flight Freeze


קיימת גם אפשרות רביעית – והיא להתקפל ולנסות לפייס את הגורם האלים (להלן "המבט האשם").


אז עכשיו, מחיר הענישה עלול לעלות: לא רק פחד וכאב ללומד, אלא גם סיכון למפעיל/ת הענישה, כשהלומד מתחיל להתגונן באופן פעיל באמצעות נהמות וחשיפת שיניים (בשלבים ראשונים), אך גם נשיכות בשלבים מתקדמים יותר, ככל שהלחץ גובר.


אתם עדיין איתנו?



ענישה עובדת, ועוד איך. אבל - המחיר תמיד קיים. מי משלם את המחיר? בעלי החיים, ולפעמים גם אנחנו, בני האדם.

לענישה יש חלופה – כמעט תמיד.


ועל כך, בפוסט הבא - חלופות לענישה

1,145 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page