top of page
  • תמונת הסופר/תVeterinary Behavior Center

העיניים הן ראי הנפש 👀


דרך העיניים אפשר לזהות באיזה מצב רגשי הכלב שלכם נמצא. כאשר אתם מסתכלים על העיניים של הכלב כדי לבחון את מצבו הרגשי עשו זאת בלי לבהות בו. מבט ישיר הוא מאיים ולכן השתדלו למצמץ ולהסיט מבט לסירוגין תוך כדי שאתם מסתכלים לתוך עיניו.


כאשר הכלב רגוע, העיניים יהיו בצורת שקדים, האישונים יהיו בינוניים-צרים ולא מורחבים ושרירי הפנים יהיו רפויים.


בזמן שהכלב במתח, פחד או חרדה נראה שינויים שונים בעיניים.


cut-off signals


אותות המשמשים כדי להימנע מקונפליקט ועימות. בעצם הכלב מנסה לומר ”לא תודה, בבקשה תפסיק“.

האותות משמשים לתקשורת בזמנים בהם הכלב מעוניין לקחת הפסקה קצרה מהאינטראקציה. אותות אלו כוללים בין היתר סיבוב הראש הצידה והסטת המבט. עלינו לשים לב כאשר הכלב מפנה את הראש הרחק מאיתנו או מסיט את המבט מאיתנו ולהבין שהוא זקוק להפסקה ומרחב. גם אנחנו יכולים להשתמש באותות אלו כדי לתקשר עם הכלב ולהעביר את המסר שאנחנו מעוניינים להפחית את המתח והאינטראקציה ואיננו מהווים איום.



עיניי לוויתן - Whale eye


”המבט האשם!“

הסקלרה (הלבן של העין) בולטת בצד אחד של העיניים בזמן שהעין מסתכלת לכיוון הגירוי. מבט זה אופייני במצבים של פחד וחוסר נוחות.

בפועל הכלב אינו מרגיש אשם אלא פוחד מהאדם הכועס עליו.


מיצמוץ


את המיצמוץ צריך לבחון בהתאם לקונטקסט. למשל אם יש רוח על פניו של הכלב הוא ימצמץ על מנת להימנע מייבוש העיניים. מיצמוץ רק בעין אחת עלול להעיד על פציעה בעין.

במצבי תקשורת בין כלבים המיצמוץ מסמן ניסיון להרגיע מצב דרוך. למשל לסמן לכלב אחר שמתקרב שאין איום מצד הממצמץ.




אישונים מורחבים


האישונים נעשים מורחבים כאשר המערכת הסימפטטית נמצאת בפעולה. מערכת עצבית זו מופעלת במצבים של דריכות ועליה במתח למשל לקראת ציד או במצב שבעל החיים מרגיש שהוא בסכנה והוא צריך להיכנס לפעולה מיידית ולקלוט את כל הגירויים בסביבה.

במצב של פחד יתכן שנראה סימנים נוספים, למשל, מנח גוף נמוך, רגליים מקופלות וקרובות לגוף, אזניים משוכות לאחור, הרמת שפה או חשיפת שיניים.



בהיה


קשר עין ישיר ומתמשך, נראה מקובע. קשר עין ישיר מתפרש כאיום בשפת הכלבים. העיניים פעורות והאישונים עשויים להיות מורחבים. הכלב יראה לרוב קפוא במקום, שרירי הפנים מתוחים מאוד ולעיתים נראה חשיפת שיניים. במצב זה, קיים סיכון גבוה לנשיכה. נוכל להפחית את המתח ע“י הפניית הראש הצידה, הסטת המבט מהכלב, הימנעות מתנועות פתאומיות והתנתקות מהסיטואציה.


172 צפיות0 תגובות
bottom of page